Miniature toy train to tea plantations - Reisverslag uit Mysore, India van Natalie Veld - WaarBenJij.nu Miniature toy train to tea plantations - Reisverslag uit Mysore, India van Natalie Veld - WaarBenJij.nu

Miniature toy train to tea plantations

Door: Natalie in't Veld

Blijf op de hoogte en volg Natalie

29 Maart 2011 | India, Mysore

Vannakam in India!


Na het schrobben van de olifantenslurven in Kochi is het tijd dat ik weer met beide benen op de grond kom te staan ;-). En dus verder reis naar Ooty....

We zijn woensdag 23 maart van Kochi/Ernakulam naar Mettupalayam gegaan omdat dit ons vertrekpunt is voor de miniature toy train naar Ooty (donderdag 24 maart). De busrit naar Mettupalayam was van korte duur maar lang genoeg voor een zeiknatte broek (zat boven de motor tegen het voorraam gepropt; enige raam in de bus wat niet open kan; en gelukkig maar) en zwaar door elkaar geschud door de kamikaze rijstijl van de chauffeur in combinatie met wegwerkzaamheden (en dus nog meer gaten in de weg).

De dag begint vroeg in Mettupalayam om naar de trein te gaan. Deze vertrekt om 7AM en zal ca. 5 uur gaan duren. Het belooft een mooie rit te worden tussen bergvalleien met watervalletjes en theeplantages door. Wellicht weer voor een dubbeltje eerste rang want ons ticket kost 23RS = 0.5 €. Zouden we daarvoor zelf de kolen moeten scheppen?
Al snel wordt mij de prijs verklaard. We proppen ons met 9 personen in een wagon (waarbij de indiase familie tegenover ons volgens mij voor de hele trein ontbijt en lunch heeft meegenomen) en de trein blijft hangen in de 1ste versnelling. We leggen in totaal 46 km af in een tijd van bijna 9 uur! De miniature toy train op sinds 2005 op de UNESCO erfgoederenlijst en dat is mij duidelijk ook. Als ik overal zo lang over zou doen, zou ik ook binnen de kortste keren antiek zijn.
Miniature train with maximum travelling!

In Ooty aangekomen merken we direct dat we in de bergen zitten want de temperaturen zijn hier een stuk lager (slapen 's nachts met een dekbed). We zetten onze zinnen op een mooi guesthouse wat tegen een berg is gebouwd en uitkijkt op Reflections Lake.

De volgende ochtend geen wekker, een warme douche (met deze temperaturen wel lekker) EN toast met pindakaas. Wat kan een mens toch gelukkig worden van die kleine dingen!!!
We hebben besloten om een trekking te gaan doen die ons zal leiden door een eucalyptus bos, tea plantations, tribal villages en een bergwandeling met schitterend uitzicht.
Het is echt een geweldige wandeling welke je nooit zelf zou kunnen doen!
Voor de lunch lopen we binnen bij een eethuisje zo groot als een slaapkamer. We krijgen hier thali welke speciaal voor ons niet zo heet is gemaakt. We eten met onze handen van een bananenblad. Dat wat mij in het begin niet zo aanstaat maar toch heeft het wel wat (als ik thuis geen vaatwasser zou hebben, zou ik er over nadenken om deze gewoonte mee naar huis te nemen).We sluiten af met een typical indiase chai.
's middags lopen we nog door de dorpjes (waar we omringd worden door de kindertjes) en naar een mooi uitkijkpunt op een berg. M'n camera draait overuren (vooral als we door de theeplantages lopen).


Terug naar de 'huiskamer' in ons guesthouse om daar onder het genot van een frites met mayo (straks moet ik nog geld bijbetalen voor m'n gewicht) de dag door te spreken met een amerikaanse medetraveller.

Ooty is were I want to stay! (mede door de grote hoeveelheden home made chocolate ;-)).

  • 29 Maart 2011 - 09:33

    Madelijn:

    Klinkt goed zo'n wandeling. Helemaal als ik bedenk dat het met de trein een stuk langer zou duren! Heb je nog wel even stiekem wat eucalyptus thee gemaakt???

    Have fun!

    Kus

  • 29 Maart 2011 - 15:29

    DaVince:

    Bikkel,

    Ik wist niet dat India zo groot in verscheidenheid zou zijn ... Je reist maar door en iedere plek is weer totaal anders dan de vorige !! Prachtig om dit op afstand met jou mee te mogen maken !!
    De reis zal behoorlijk vermoeiend zijn, maar wat me opvalt op de foto´s en jouw manier van schrijven, is dat je aan één stuk door straalt van geluk ......!!! Hou dit vast ..........!!! ;-)

    DaVince
    x

  • 29 Maart 2011 - 16:09

    Saskia:

    x

  • 29 Maart 2011 - 16:29

    Angela:

    Ziet er weer goed uit zus!

    En ik blijf erbij.....volgens mij zijn die verschillende vakjes, verschillende smaken thee ;-)

    XXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

  • 29 Maart 2011 - 17:11

    Anneke:

    En dat jullie elke keer weer een moment vinden, en internet, om ons op de hoogte te houden is echt heel erg fijn! Bedankt

  • 29 Maart 2011 - 19:50

    Kees:

    Hoi lieverd,

    Het is steeds weer prachtig om je verhalen te lezen.....en een grote verscheidenheid van bezienswaardigheden....wat moet dat straks worden als je weer thuis bent.....kom je niet uitgepraat!!!!
    Veel plezier nog de komende dagen.

    Dikke kus,
    Papa

  • 30 Maart 2011 - 13:09

    Hans En Marion:

    Hallo Naat,

    Weer zitten genieten van je mooie belevenissen. Fijn, dat het hier aangenaam vertoeven is, alhoewel ik bovenaan je site Mysore 40 gr. zie staan! Pff.
    Ben benieuwd waar jullie volgende trip naar toe gaat, wij volgen je, dag lieverd, dikke X

  • 30 Maart 2011 - 13:26

    The Editor Herself:

    Hey allemaal,

    Ik heb in het hotel TOM's een wifi gevonden en dus wil ik even van de gelegenheid gebruik maken om jullie te bedanken voor de leuke reacties. Vandaag aangekomen in Bangalore, morgen naar Chennai en vrijdag naar Dubai. Laatste verhaal India volgt.....

    Warme groeten,
    Natalie

  • 30 Maart 2011 - 14:25

    Petra:

    Hey Nat,

    Goede reis naar Dubai. Ben benieuwd naar het volgende verslag. Veel plezier in Dubai!

    Lieve groet,

    Petra

  • 01 April 2011 - 07:18

    Carl En Marijke:



    hallo natalie

    het wordt al een heel boekwerk van je reisverslag.Gelukkig nu steeds betere berichten.Genieten jullie ervan,liefs van Carl en Marijke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Natalie

Mijn reislust probeer ik tegemoet te komen door elk jaar een verre reis te maken en zodoende zoveel mogelijk van de wereld te zien voordat ik oud, grijs en bejaard ben!

Actief sinds 20 Feb. 2011
Verslag gelezen: 290
Totaal aantal bezoekers 60344

Voorgaande reizen:

17 Oktober 2016 - 01 November 2016

Sunny South Africa

24 April 2015 - 09 Mei 2015

Easy going Indonesia

05 April 2012 - 01 Mei 2012

Trans Mongolie Express

07 Maart 2011 - 07 April 2011

Backpacking through India and relaxing Dubai

Landen bezocht: