The BIG five - Kruger National Park - Reisverslag uit Capelle aan den IJssel, Nederland van Natalie Veld - WaarBenJij.nu The BIG five - Kruger National Park - Reisverslag uit Capelle aan den IJssel, Nederland van Natalie Veld - WaarBenJij.nu

The BIG five - Kruger National Park

Door: Natalie

Blijf op de hoogte en volg Natalie

03 November 2016 | Nederland, Capelle aan den IJssel

Yes, derde deel van onze reis!!! Hetgeen waar we zo naar uit hebben gekeken gaat vandaag van start. Ik probeer nog even een douche te nemen maar na enkele minuten voelen aan het water, met enkel mijn pink, nogmaals de ene kraan uit en de ander aan (welke kant was nou warm en welke koud?) heb ik de moed opgegeven.
We hebben besloten om vanuit ons fietsenhok gelijk door te rijden naar ons eerste camp in het Kruger National Park: Pretoriuskop. In totaal gaan we naar 4 verschillende camps welke van zuid naar noord gelegen zijn.
We zijn spoedig bij de gate van het Kruger park waar we papieren in moeten vullen om naar binnen te mogen. Wederom de vraag of we geen wapens bij ons hebben. Wat denken ze zelf....dat ik op een olifant ga jagen ofzo....ik durf niet eens in de buurt te komen, laat staan hem neer te knuppelen met m'n schoen en vervolgens met m'n aardappelschilmes de slagtanden afzagen? Nee, ik zag het ook nog niet voor mij.
Van de gate naar het camp hebben we al snel de eerste van de big five binnen: de buffelo. Hij lijkt vrij rustig maar het gewaad op zijn kop zou toch best niet lekker aan kunnen komen. Al direct begrijp ik het advies om niet uit de auto te gaan. Dat heeft echt niets met de buitentemperatuur van 40 graden te maken. Daarnaast zien we nog overal impala's en zebra's (dit moet voor leeuwen toch een lopend buffet zijn).
Bij ons kamp aangekomen treffen we onze bungalow (ronde hut) welke allemaal voorzien zijn van een eigen braai (BBQ). Ik begin de vraag van de man aan de gate wel te begrijpen. Hadden best zo'n impala er op kunnen leggen ;-). Het wordt een hollandse BBQ maaltijd: gepofte aardappel, gestoomde groente en lapje vlees.
Onze hut heeft 2 bedden en een koelkast, that's it. De keuken en de badkamer zijn gezamenlijk. Tis niet te hopen dat ik er vannacht veel uit moet om te plassen. Denk toch echt dat ik dan blijf liggen. Stel je voor dat er net even een gat in het hekwerk zit.....Ik droom liever over de andere 4 van de big five dan ze vannacht tegen te komen.
Vanavond hebben we een night drive. We hopen op wat activiteit van de katachtige (en daar bedoel ik niet mijzelf mee). Tijdens de drive hebben we 2 grote zoeklichten in de bus. Wil nu het geval zijn dat E bij het stopcontact zit. De instructies voor de bediening zijn duidelijk: rond schijnen en als je groene ogen ziet zijn het dagdieren (niet verder in de ogen schijnen) en als je rode ogen ziet dan zijn het nachtdieren. E haar eerste opmerking is dat ze niet exact weet wat dagdieren zijn en zo geschiedde, de vrouw voor ons heeft 2 uur lang een föhn op haar achterhoofd gehad. Die zal morgen droog haar hebben zeg. Ach, heeft ze iets te bespreken met de andere 3 vrouwen uit haar theeclubje.
We zien enkele dieren en in de waterpoel zijn olifanten luid aan het badderen...ik hoor nog net niet wat ze zingen. De krokodil heeft er geen oren naar en blijft ver weg aan de kant liggen. Dat is 2 van de big five.
De dag erna hebben we besloten om vroeg naar ons volgende kamp te gaan. Om 05.30 uur gaan de poorten open. Gisteren zijn we zo enthousiast geworden dat het voelde als vroeger met je verjaardag. Snel slapen want dan is het gauw morgen. We staan dus al vroeg startklaar....P5 (5de plaats voor de gate) hebben we.
En wat treffen we het super goed. Direct bij de eerste pool zien we 2 neushoorns (vast geen zwarte die bij de big five behoort), een leeuwin (3 van de big five) en een nijlpaard en krokodil. Gevolgd door een dode neushoorn (wellicht geschoten voor zijn hoorn. Helaas is dit een groot probleem in het park omdat deze hoorns voor zo'n miljoen worden verkocht aan suffe Aziaten die denken dat hun piel het daar beter van gaat doen. Insane!)
Vervolgens: hyena's (slingerend over de weg), olifant, grote vogel (geen pino), leeuw die zijn buffel prooi bewaakt tegen de gieren en krokodillen, giraffen, wilde honden (erg zeldzaam), nijlpaarden, krokodillen, zebra's etc etc. Het is een walhalla aan wild.
Op de weg naar orpen dam rijden we over een heuveltje en eenmaal bovenaan schrik mij wezenloos van de olifant die bovenaan naast mij staat (+mini). Vooruit? Achteruit? poeh...krijg het er warm van. Ik maak minder indruk op de olifant dan andersom want hij vervolgt heel rustig zijn weg. Gelukkig geen klapperende oren en getoeter met zijn slurf.
We zijn 12 uur onderweg geweest. Het lijkt de Ikea "zo zie je alles route wel". Nouja, bijna alles want het luipaard is nog niet gespot (en ook de zwarte neushoorn nog niet).
Die laatste zien we de dag erna tijdens onze Sunrise drive. Je mag dan nog een half uur eerder met een safari mee (zon is inmiddels al even op) maar je hebt wel even wat meer het park voor jezelf. Zowel de zwarte neushoorn (4 van de big five) als de leeuw + 2 leeuwinnen liggen heel dicht langs de weg. Je zou er uren naar kunnen kijken.....
Nog steeds geen luipaard. Ook niet op onze volgende dag naar Satara en ook niet op de dag erna naar Olifants. Het kan gezegd worden: het is echt een lui paard dat zich verstopt in de boom. We hebben inmiddels kamelenbulten als eelt op ons netvlies maar niets gezien. Nouja, toch nog iets om eens voor terug te komen want geslaagd is het zeker.

Ik ben inmiddels weer terug in NL en heb gelukkig weer goede verbinding. Vergeet dus zeker niet alle foto's nog even door te kijken en rest mij alleen nog om jullie te bedanken voor het mee lezen en de reacties.


  • 03 November 2016 - 20:26

    Petra:

    Erg leuk te lezen wat jullie gezien hebben en prachtige foto's zeg!!
    Weer een mooie ervaring rijker!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Natalie

Mijn reislust probeer ik tegemoet te komen door elk jaar een verre reis te maken en zodoende zoveel mogelijk van de wereld te zien voordat ik oud, grijs en bejaard ben!

Actief sinds 20 Feb. 2011
Verslag gelezen: 1469
Totaal aantal bezoekers 60351

Voorgaande reizen:

17 Oktober 2016 - 01 November 2016

Sunny South Africa

24 April 2015 - 09 Mei 2015

Easy going Indonesia

05 April 2012 - 01 Mei 2012

Trans Mongolie Express

07 Maart 2011 - 07 April 2011

Backpacking through India and relaxing Dubai

Landen bezocht: