Tot de top - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Natalie Veld - WaarBenJij.nu Tot de top - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Natalie Veld - WaarBenJij.nu

Tot de top

Door: Natalie

Blijf op de hoogte en volg Natalie

20 Oktober 2016 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hallo, hoe gaan dit? (zo dat zijn mn eerste woorden afrikaans, lijkt op mn plat Lekkerkerks).

We hebben een prima vlucht gehad. Elise op een stripje paracetamol en met wat films was het erg goed te doen. Eindstand Tetris battle: 5-1. Op de luchthaven aangekomen, zagen we direct onze chauffeur. E kreeg bijna sterallures door haar naam daar direct te zien staan. De rit naar ons hostel was slechts 20min en alleen even wennen aan het links rijden. Dat wordt straks weer een post-it op ons stuur als we de rental car halen.

Ashanti is een prima hostel aan de voet van de tafelberg (kunnen we direct aanschuiven voor het eten, alhoewel we hebben hier een gezamenlijke keuken waar we zelf een potje kunnen koken).

De eerste dag (dinsdag) is een moeizame dag. Niet alleen omdat we niet goed uit bed kunnen komen maar ook omdat we al direct te maken krijgen met zwervers op straat bij het station, mensen die dingen uit je tas willen pakken (blijkbaar lusten ze alleen geen AH ontbijtkoek) en het niet kunnen vinden van de weg.

Woensdag is al een heel stuk relaxter. We ontbijten aan ons mini zwembad en besluiten deze mooie dag maar eens te starten met de tafelberg. Er is ons verteld dat je het beste bij mooi weer kunt gaan (en dat is het). We gaan met de bus, volleerd reizigers met de Afrikaanse ov-chipkaart, naar de voet van de berg. Bij de start van de kabelbaan valt m'n oog op een soort vogelspottersplek tegen de berg met uitzicht over Kaapstad..... is het toch toevallig tijd voor een bakkie...!
Daarna vertrekken we naar Waterfront voor onze boottrip naar Robbeneiland. We vertrekken enigszins laat maar misschien komt dat omdat je geen wapen mee mag nemen naar Robbeneiland (hadden de gevangenen daar dat eerder geweten....) en dus iedereen gecontroleerd moet worden.
Na ons rondje Robbeneiland eten we nog een heerlijke burger, nee niet bij de grote gele M, en gaan met de taxi terug. Erg geslaagde dag.

Vandaag (donderdag, jaja.... we zitten nog op 1 lijn) zijn we met de taxi naar Kirstenbosch botanical garden gegaan. Niet om te laten zien dat we erg groene vingers hebben maar omdat onze uitdagende hike naar de top van de tafelberg daar begint: skeleton gorge. Volgens de Lonely Planet 3,5 uur maar volgens mijn Polar toch echt 5 uur hiken. Bospaden, watervalletjes, rotspartijen, ladders tegen de bergwand, vele "F*cks" en "komt goed" verder bereiken we de top. Maclear's Beacon op 1.084 meter. Geweldig mooie maar zware tocht. Bijna geen puf meer om boven te lunchen en ons tafeltje dekje plate wordt ons helaas niet gevoerd.
Het abseilen vanaf deze hoogte zie ik totaal niet zitten en we gaan in de rij staan om met de kabelbaan naar beneden te gaan. Wachtend op de bus naar ons hostel rijdt er tweemaal een bus voorbij die vol zit. M'n geduld wordt op de proef gesteld....dat gaan we anders doen. Een van de, zo ongeveer 1000, kleine busjes stopt voor ons om afrikanen mee te nemen. Dit is mn kans. "Kom op, E". Elise kijkt me vragend aan maar ik sta al tegen het raam geplakt in het busje. "Kom op". E wil graag naar het hostel en stapt in. Als we langs Ashanti rijden vraag ik de busboy te stoppen (brutaal mens heeft de halve wereld) en zo komen we 'thuis' voor een heerlijk warme douche.

• 20 Oktober 2016 - 20:58

Chantal:

Wauw, dat ziet er super uit zeg! Klinkt gaaf hoor! Heel veel plezier nog daar! Beetje jammer van het abseilen, maar goed alternatief.

• 20 Oktober 2016 - 21:42

Saskia:

Dat was zeker wel anders dan een aalscholverkolonie spotten? Geniet er lekker van jullie. Ik volg jullie op de voet. (Zonder hoogtemeters.)

• 20 Oktober 2016 - 21:45

Natalie:

De aalscholver kolonie hebben we net voor Robbeneiland gezien. Net als walvissen (in de verte). Moest bij die aalscholvers gelijk aan de Aalscholver school denken die altijd won met voetbal op Koninginnedag ;-)

• 20 Oktober 2016 - 23:01

Bente Tielkemeijer:

Hartstikke leuk je verslag Nathalie! Benieuwd naar jullie plannen voor de komende dagen. Heel goede nacht voor nu en veel plezier morgen weer : )

• 21 Oktober 2016 - 09:34

Sandra:

Wat fijn om van jullie te horen en wat een avonturen (nu al...).
    Heel veel plezier!

• 21 Oktober 2016 - 20:51

Helene:

Never a dull moment … het echt reizen zo te horen. Geniet ervan! Groeten uit Den Haag