Een kleurrijke St. Basil in grijs en grauw Moskou - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Natalie Veld - WaarBenJij.nu Een kleurrijke St. Basil in grijs en grauw Moskou - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Natalie Veld - WaarBenJij.nu

Een kleurrijke St. Basil in grijs en grauw Moskou

Door: Natalie

Blijf op de hoogte en volg Natalie

14 April 2012 | Rusland, Moskou

Bij aankomst op een van de 9 treinstations in Moskou zetten we koers naar de metro en de pinautomaat voor roebels. We pinnen 1.000 roebel (en na het kopen van een 10 metrorittenkaart voor 500 roebel pinnen we nogmaals 1.000 roebel; geef hiervan de helft aan Mark zodat hij ook wat in z'n porto heeft). We vinden dat het toch wel hard gaat; "....ook tijdens de vakantie is het crisis" en stappen in de metro naar het hostel. Helaas is het inmiddels gaan regenen. Gezien we ons regenpak als eerste uit de tas hebben gehaald bij ruimtegebrek ("we gaan toch niet ver lopen als het regent") schieten we een koffiezaak binnen. Daar laten we tijdens een latte even bezinken dat onze reis nu toch echt begonnen is en dat we de eerste etappe fier hebben afgelegd.

Bij de stalen zwarte deur van het Trans Siberian Hostel (zou een waardetransport van Brincks safe mee zijn) bellen we aan. Boven aangekomen lopen we een soort kast in (sommige mensen komen uit de kast; wij gaan er in) en treffen daar de artistieke hosteleigenares. Mar vind het nu al geweldig en zelfs dat vergaat hem niet als onze kamer dubbel geboekt is. We kunnen een nacht in een 8 persoonsdorm en daarna in onze tweepersoonskamer. Opgelost. Het is een echt hostel met komen en gaan van mensen (dat merken we later ook wel als we eieren, kiwi's en kaas uit de koelkast missen). We gaan eerst wat boodschappen doen om een lunch in elkaar te zetten. Mark staat al snel wat te kokerellen in de studentenkeuken ("zijn deze pannen schoon of .....")

De volgende dagen gaan we Moskou in voor alle bezienswaardigheden. Natuurlijk komen we bij het Kremlin, het Rode Plein (Krasnaya Ploshchad) met daarop de kleurrijke St. Basil Cathedral, History State Museum, Lenin Mausoleum, de unversiteit en vele andere vooraanstaande gebouwen. We treffen het niet echt met het weer (misschien beter de zonnebrand en korte broek uit de tas als de regenkleding). De straten en auto's zijn enorm vies en de stad oogt grauw en grijs. Behalve natuurlijk de torentjes van de St. Basil. Daar draait de fotocamera overuren.

Inmiddels hebben we ook alweer wat roebels gepind want we kwamen er achter dat 1.000 roebel slechts ?25 is. Valt het toch wel mee met de crisis in Rusland en ben ik blij om te weten dat Mark met zo'n ?12,50 zakgeld genoegen neemt.

We hebben een paar leuke dagen in Moskou, zowel samen als in de contacten met andere reizigers (waarvan vele de Trans Siberie route pakken; er zijn meerdere sporen tussen Moskou en Beijing). In de aankomende 'wist je dat-jes' zullen we snel weer wat anekdotes van deze dagen uiteen zetten.

  • 14 April 2012 - 09:04

    Ali:

    Ik zet mijn computer vaker aan om te kijken of er al weer een verslag is .
    Geweldig leuk om te lezen en fijn dat Mark met zo weinig zakgeld toe kan !
    Leert hij toch nog wat na z,n 40 ste .

  • 14 April 2012 - 12:58

    Chantal:

    Leuk weer! En wat een topvent, staat te kokkerellen, geen gezeur als er slasaus over zn broek gaat en tevreden met 12,50 zakgeld...
    De automatische knop op het fototoestel alweer ontdekt of staat hij alleen nog maar op TV?

  • 14 April 2012 - 13:29

    Natalie:

    @Chantal, de tv staat niet zo vaak aan. We genieten met volle teugen....al gaat het niet automatisch ;-)

  • 14 April 2012 - 13:33

    Mark:

    De ideale man zorgde vandaag wel voor een paar kilometer omlopen met volle bepakking ;-) Beetje beweging kan geen kwaad!

  • 15 April 2012 - 10:55

    Tessa:

    Leuk, weer een verslag van jullie, fijn dat jullie zulke leuke dagen hebben gehad.
    En een paar km extra kan geen kwaad, heb je weer wat meer gezien.

  • 15 April 2012 - 11:58

    Monique:

    hoi mark en Natalie,heb dit aders gekregen van Paul leuke trip zijn jullie aan het maken ik probeer jullie zoveemogelijk tevolgen ,misschien zet het ons aan om ook eenkeer die trip temaken .O ja natalie ik zal me even voorstellen ik ben de sup zus van Mark .Mark nooit van jou gedacht dat basic zou gaan zie je valt best mee. Wiuj zelf gaan 3 juni weer naar China het gebied boven Guangzou richting 3 kloven dam. Heelveel reis plezier van Monique en rene.

  • 16 April 2012 - 08:28

    Ben En Riet:

    Beste Natalie en Mark,
    Prachtig die plaatjes die jullie ons laten zien in jullie verslag .Volgens mij is Moskou geweldig en het komt allemaal zo groot over is dat ook zo?
    Ik weet zeker dat het met jullie goed gaat en genieten met volle teugen

    Groetjes Ben en Riet

  • 17 April 2012 - 18:37

    Anneke:

    Als de eerste alinea gelezen is , heb ik zo'n grote grijns op mijn gezicht...
    Bij het slot ben ik hardop in mijn eentje achter de laptop aan het schateren.

    Kan niet meer stuk lijkt me. Nu al. Je ben met recht fier begonnen.

  • 18 April 2012 - 08:03

    Helene Marcus:

    Troost jullie dat het in Nederland net zo koud en nat is als bij jullie .....je maken aardig wat mee, komt vast van pas bij onze economische crisis, ha, ha.
    Veel plezier nog en ik kijk uit naar het volgende verslag ..... (heb ze nu 18/4 allemaal tegelijk gelezen, maar dat terzijde). Groetjes uit Den Haag

  • 29 Mei 2012 - 16:23

    Brian Van Baak:

    Beste Natalie,

    Ik ben een student Communicatie en Media Design aan de Hogeschool Utrecht. Op dit moment ben ik samen met een redactie van acht personen bezig met het maken van drie tijdschriften over bijzondere gebouwen wereldwijd. Ons eerste nummer gaat over Moskou en in het bijzonder de ST basilius kathedraal.

    Nu is mijn vraag aan jou: zou je het leuk vinden om mee te werken aan een interview over je ervaringen met deze stad en de indruk die de St. basilius kathedraal op je heb gemaakt?
    Je zou ons hier heel erg mee helpen.

    Het interview kan gewoon via de mail en bestaat uit 5 vragen.

    Als je interesse heb, neem dan contact met me op via brian.vanbaak@student.hu.nl

    Heel erg bedankt.

    Groeten, Brian

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Natalie

Mijn reislust probeer ik tegemoet te komen door elk jaar een verre reis te maken en zodoende zoveel mogelijk van de wereld te zien voordat ik oud, grijs en bejaard ben!

Actief sinds 20 Feb. 2011
Verslag gelezen: 295
Totaal aantal bezoekers 60351

Voorgaande reizen:

17 Oktober 2016 - 01 November 2016

Sunny South Africa

24 April 2015 - 09 Mei 2015

Easy going Indonesia

05 April 2012 - 01 Mei 2012

Trans Mongolie Express

07 Maart 2011 - 07 April 2011

Backpacking through India and relaxing Dubai

Landen bezocht: